جمله پند آموز
پاتوق سرگرمی
بازیهای فکری از جمله بازیهایی است که از نام آن پیدا است بر اساس فکر و
تمرکز انسان انجام میگیرد. از جمله بازیهای فکری میتوان به موارد زیر اشاره
کرد:
شطرنج
شطرنج (به سانسکریت:چاتورانگا، به پارسی میانه: چَترَنگ) یک بازی دو نفره است که بر روی صفحهٔ ۸×۸ شطرنج و با استفاده از مهرههای شطرنج (شاه، وزیر، رخ، فیل، اسب و سرباز) انجام میگیرد. این بازی معمولاً بین ۱۰ تا ۶۰ دقیقه بهطول میانجامد و با پیروزی یکی از بازیکنان یا تساوی پایان مییابد.
قدمت این بازی به سدهٔ ششم میلادی در هند باز میگردد. امپراتوری گوپتا این بازی را اختراعکرد و آن را چاتورانگا نامید و به دربار ایران در زمان امپراتوری خسرو انوشیروان ساسانی رساند. شطرنج در ایران نام چَترَنگ را بر خود گرفت. این بازی توسط معاملهگران ایرانی به اروپا رسید و با فتح امپراتوری ساسانیان توسط عربها، در اسلام نیز رایجشد. در اروپا، شطرنج دستخوش تغییراتی شد و قوانین تازهای برای آن وضعشد و به تدریج قهرمانی شطرنج جهان بنیادگذاریشد. در ۲۰ ژوئیهٔ ۱۹۲۴، سازمان بینالمللی شطرنج جهان (فیده) بنیادگذاریشد و به تدریج مسابقات و عناوینی تازهای به وجود آمدند. این بازی در طول جنگ جهانی دوم دچار هرجومرج شد و پس از جنگ جهانی شکل تازهای به خود گرفت.
مهرهها در شطرنج دارای ارزش و امتیاز مشخصی هستند و با نمادهای ویژهای نوشته میشوند. شطرنج دارای تاکتیکهایی از جمله چنگال و آچمز و دارای جنبشها و حرکات ویژهای مانند حرکت قلعه، ان پاسان و پیشرفت سرباز است. تاکنون ۱۷۰ فدراسیون عضو فیده هستند و این سازمان یکی از بزرگترین سازمانهای ورزشی جهان بهشمار میآید. فیده قصد داشت که شطرنج به بازیهای المپیک بپیوندد، اما اینگونه نشد و المپیاد شطرنج شکلگرفت. استادبزرگ مهمترین عنوانی است که یک بازیکن شطرنج میتواند بهدست آورد و ادعا شدهاست که در سال ۱۹۱۴ توسط تزار نیکلای دوم روسیه اختراع شدهاست. کشورهای چین، روسیه، گرجستان و اوکراین از قدرتهای مهم شطرنج هستند و ویسواناتان آناند اهل هند دارای عنوان قهرمان کنونی شطرنج جهان است. گری کاسپارف اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی از اسطورههای شطرنج بود که از سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۰ قهرمان جهان بود.
شطرنج رابطهٔ نزدیکی با ریاضیات و رایانش دارد. در سال ۱۹۹۷، دیپ بلو ساختهٔ شرکت آیبیام توانست برای نخستینبار گری کاسپارف که آن زمان قهرمان شطرنج جهان بود را شکستدهد. این بازی دارای انواع گوناگونی در جهان مانند شطرنج سرعتی و شطرنج سیامی است.
سودوکو
سودوکو (به ژاپنی: 数独) جدول اعدادی است که امروزه یکی از سرگرمیهای رایج در کشورهای مختلف جهان به شمار میآید.
نقطه بازی
نقطه بازی یک بازی است که به شکل سنّتی با شرکت حداقل دو بازیکن، روی کاغذ انجام میشود. امروزه شکلهای رایانهای و برخطِ این بازی هم ساخته شده است.
چامپ
چامپ (به انگلیسی: Chomp) یک بازی ۲ نفره بر روی یک صفحه مستطیلی شکلات تشکیل شده از قطعات کوچک تر مربع شکل است. بازیکنان، به ترتیب، یک خانه از صفحه را انتخاب می کنند و تمام خانههای سمت راست و پایین آن خانه را می خورند. خانه بالا سمت چپ سمی است و بازیکنی که آن را بخورد، بازندهٔ بازی است.
شکلِ شکلاتیِ بازی را دیوید گیل به کار برده است اما شکل دیگر بازی که به صورت انتخاب مقسوم علیه اعداد صحیح ثابت است، نیز توسط فردریک شوا ارائه شده است.
آتاری
آتاری (به انگلیسی: Atari) یک شرکت و نام تجاری با مالکان چندملیتی است که از سال ۱۹۷۲ فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت هماکنون زیرنظر شرکت آتاری اینتراکتیو فعالیت میکند؛ شرکتهایی که همگی از شرکت مادر آتاری اسای پیروی میکنند.
شرکت اصلی آتاری در سال ۱۹۷۲، توسط نولان باشنل و تد دابنی پایه گذاری شد. شرکتی که از همان آغاز، پیشرو در زمینه بازیهای ویدئویی، کنسولهای بازی و رایانههای خانگی بود. محصولاتی چون پونگ و آتاری ۲۶۰۰ از تولیدات محبوب و پرفروش این شرکت به حساب میآمد. این محصولات و فعالیتهای شرکت آتاری، کمک شایانی را برای معرفی سیستمهای رایانهای در پیشبرد صنعت سرگرمی از ۱۹۷۰ تا میانه ۱۹۸۰ انجام داد.
در ۱۹۸۴، آتاری در بخش سرگرمیهای شرکت مادر ادغام و خود را با نام تجاری بازیهای آتاری (به انگلیسی: Atari Games) معرفی نمود.
تمامی بازیها و محصولات جدید تولید شده در شرکت، با نام تجاری جدید روانه بازارها میشدند. این شرکت توسط جک ترمیل خریداری و به نام شرکت آتاری (به انگلیسی: Atari Corporation) تغییر نام داد..
شرکت آتاری، در سال ۱۹۹۶ با JT Storage ادغام شد.
در سال ۱۹۹۸، شرکت Hasbro تمامی حقوق شرکتهای منتسب به آتاری را از JT Storage خریداری کرد.
شطرنج
شطرنج (به سانسکریت:چاتورانگا، به پارسی میانه: چَترَنگ) یک بازی دو نفره است که بر روی صفحهٔ ۸×۸ شطرنج و با استفاده از مهرههای شطرنج (شاه، وزیر، رخ، فیل، اسب و سرباز) انجام میگیرد. این بازی معمولاً بین ۱۰ تا ۶۰ دقیقه بهطول میانجامد و با پیروزی یکی از بازیکنان یا تساوی پایان مییابد.
قدمت این بازی به سدهٔ ششم میلادی در هند باز میگردد. امپراتوری گوپتا این بازی را اختراعکرد و آن را چاتورانگا نامید و به دربار ایران در زمان امپراتوری خسرو انوشیروان ساسانی رساند. شطرنج در ایران نام چَترَنگ را بر خود گرفت. این بازی توسط معاملهگران ایرانی به اروپا رسید و با فتح امپراتوری ساسانیان توسط عربها، در اسلام نیز رایجشد. در اروپا، شطرنج دستخوش تغییراتی شد و قوانین تازهای برای آن وضعشد و به تدریج قهرمانی شطرنج جهان بنیادگذاریشد. در ۲۰ ژوئیهٔ ۱۹۲۴، سازمان بینالمللی شطرنج جهان (فیده) بنیادگذاریشد و به تدریج مسابقات و عناوینی تازهای به وجود آمدند. این بازی در طول جنگ جهانی دوم دچار هرجومرج شد و پس از جنگ جهانی شکل تازهای به خود گرفت.
مهرهها در شطرنج دارای ارزش و امتیاز مشخصی هستند و با نمادهای ویژهای نوشته میشوند. شطرنج دارای تاکتیکهایی از جمله چنگال و آچمز و دارای جنبشها و حرکات ویژهای مانند حرکت قلعه، ان پاسان و پیشرفت سرباز است. تاکنون ۱۷۰ فدراسیون عضو فیده هستند و این سازمان یکی از بزرگترین سازمانهای ورزشی جهان بهشمار میآید. فیده قصد داشت که شطرنج به بازیهای المپیک بپیوندد، اما اینگونه نشد و المپیاد شطرنج شکلگرفت. استادبزرگ مهمترین عنوانی است که یک بازیکن شطرنج میتواند بهدست آورد و ادعا شدهاست که در سال ۱۹۱۴ توسط تزار نیکلای دوم روسیه اختراع شدهاست. کشورهای چین، روسیه، گرجستان و اوکراین از قدرتهای مهم شطرنج هستند و ویسواناتان آناند اهل هند دارای عنوان قهرمان کنونی شطرنج جهان است. گری کاسپارف اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی از اسطورههای شطرنج بود که از سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۰ قهرمان جهان بود.
شطرنج رابطهٔ نزدیکی با ریاضیات و رایانش دارد. در سال ۱۹۹۷، دیپ بلو ساختهٔ شرکت آیبیام توانست برای نخستینبار گری کاسپارف که آن زمان قهرمان شطرنج جهان بود را شکستدهد. این بازی دارای انواع گوناگونی در جهان مانند شطرنج سرعتی و شطرنج سیامی است.
سودوکو
سودوکو (به ژاپنی: 数独) جدول اعدادی است که امروزه یکی از سرگرمیهای رایج در کشورهای مختلف جهان به شمار میآید.
نقطه بازی
نقطه بازی یک بازی است که به شکل سنّتی با شرکت حداقل دو بازیکن، روی کاغذ انجام میشود. امروزه شکلهای رایانهای و برخطِ این بازی هم ساخته شده است.
چامپ
چامپ (به انگلیسی: Chomp) یک بازی ۲ نفره بر روی یک صفحه مستطیلی شکلات تشکیل شده از قطعات کوچک تر مربع شکل است. بازیکنان، به ترتیب، یک خانه از صفحه را انتخاب می کنند و تمام خانههای سمت راست و پایین آن خانه را می خورند. خانه بالا سمت چپ سمی است و بازیکنی که آن را بخورد، بازندهٔ بازی است.
شکلِ شکلاتیِ بازی را دیوید گیل به کار برده است اما شکل دیگر بازی که به صورت انتخاب مقسوم علیه اعداد صحیح ثابت است، نیز توسط فردریک شوا ارائه شده است.
آتاری
آتاری (به انگلیسی: Atari) یک شرکت و نام تجاری با مالکان چندملیتی است که از سال ۱۹۷۲ فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت هماکنون زیرنظر شرکت آتاری اینتراکتیو فعالیت میکند؛ شرکتهایی که همگی از شرکت مادر آتاری اسای پیروی میکنند.
شرکت اصلی آتاری در سال ۱۹۷۲، توسط نولان باشنل و تد دابنی پایه گذاری شد. شرکتی که از همان آغاز، پیشرو در زمینه بازیهای ویدئویی، کنسولهای بازی و رایانههای خانگی بود. محصولاتی چون پونگ و آتاری ۲۶۰۰ از تولیدات محبوب و پرفروش این شرکت به حساب میآمد. این محصولات و فعالیتهای شرکت آتاری، کمک شایانی را برای معرفی سیستمهای رایانهای در پیشبرد صنعت سرگرمی از ۱۹۷۰ تا میانه ۱۹۸۰ انجام داد.
در ۱۹۸۴، آتاری در بخش سرگرمیهای شرکت مادر ادغام و خود را با نام تجاری بازیهای آتاری (به انگلیسی: Atari Games) معرفی نمود.
تمامی بازیها و محصولات جدید تولید شده در شرکت، با نام تجاری جدید روانه بازارها میشدند. این شرکت توسط جک ترمیل خریداری و به نام شرکت آتاری (به انگلیسی: Atari Corporation) تغییر نام داد..
شرکت آتاری، در سال ۱۹۹۶ با JT Storage ادغام شد.
در سال ۱۹۹۸، شرکت Hasbro تمامی حقوق شرکتهای منتسب به آتاری را از JT Storage خریداری کرد.
ساعت : 7:47 pm | نویسنده : admin
|
مطلب قبلی
|
پاتوق سرگرمی